naderpix

یادداشتهای نادر

naderpix

یادداشتهای نادر

  • ۱
  • ۰

کودکان من

صبح یک روز جمعه بچه ها باهم بازی میکنند . علی و نهال ، علی نه سال دارد و نهال تازه دو سالش تمام شده ، علی دو سال است که از تنهایی در آمده و صاحب یک خواهر شلوغ شده که خیلی دوستش دارد با اینکه اذیتش میکند و مدام با وسایلش ورمیرود و او هم شکایتش را به مادرش میکند ولی با این همه حس برادری که دارد و باید مواظبش باشد برایم خوش آیند است.

من هم در این میان پی تکلیفی که باید برای یک عکس نوشته ای بنویسم دنبال کادر میگردم علی و نهال وعروسکش ، چند عکس میگیرم دنبال کادر جدیدی نیستم فقط میخواهم لحظه ای را ثبت کنم ، نگاه به کودکان از بالا و بچه ها چسبیده به زمین این خوب است. چرایش برایم مهم نیست فکرم مشغول است  دنبال خطوط و کادر بندی خوب با کمپوزسیون عالی و نقاط طلایی نیستم ، راستی نقاط طلایی در عکس چیست و نگاه به کودکان ؟

 در هر جایی از کره زمین انسان هر چه قدر که بزرگتر میشود برای آمدنشان تصمیم میگیرد و برای بودنشان و حتی برای نبودنشان . موجوداتی که نفس میکشند و جان عزیزی برای خودشان دارند کودکانی که نه آمدنشان دست خودشان بوده و نه آنقدر قوی هستند که حتی بتوانند برای ماندن خودشان تصمیم بگیرند . 

فرزندان من کلماتی که تکرار میکنم و مانند پتک بر سرم فرود می آیند ، کلمات بزرگی که شاید کسی سخت بتواند درکشان کند تا کودکی نداشته باشد ، جانی که از وجودت است و بسته به تو نیست ، برایت عزیز است و مهم و نبودنش سخت و دشوار . 

کودکان من ، یا باید بعداز این بگویم کودکان ما چون هر کودکی که جانی از دست میدهد کودک ماست ، کودکی که همچون صدفی بر ساحل شکار یک عکاس میشود در کادری که تا ابدیت بتواند نبودنش را بار گرانی بر این کره خاکی کند و یا کودکی که با قرار گرفتن در کادر عکس سلفی تعدادی وحشی آمیخته با لباس سیاست قبل از قربانی شدن با نگاهی همراه با ترس و نداشتن درکی از مرگ و تمسخر برای همه آنهایی که او را میبینند ، سکوت ما را فریاد بزند .

کدام را بگویم : هزاران کودکی که با بازی بمبهای ضد نفر ساخته شده انسانهای بظاهر متمدن چشم ودست و پای خود را روی مینها جا گذاشته و با جسم کوچکشان در کادر عکاسان جا می گیرند تا نقاط طلایی باشند برای دنیا و جایزه های بزرگی باشند برای ثبت کنندگانشان . 

سکوت که تعریف و معنایی ندارد وقتی که لال هستی !

با این همه توصیفات من شرمنده از بودنم در این زمان و در هر نقطه ای از این زمین گرد ودوار که سالهاست بر گرد خود می چرخد و چشم می بنددو سکو ت میکند و شرمسار از داشتن این وسیله ثبت که عکس سلاخی طفل عزیز از جان یک مادر میخواهد باعث ترس مردمان جهان و من شود .



                                                                                 : نادر



  • ۹۵/۰۵/۰۵
  • نادر فارغی

نظرات (۲)

سلام
خیلی زیبا ...
هم عکس و هم نوشته !!
سلام دوست من ، متن قابل تاملی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی